Exit

Self’ers Sjaak Bons en Kim Dronk trekken als team op om de leerlijnen uit te rollen over de organisatie. Sjaak is als opleidingsfunctionaris verantwoordelijk voor de inhoud van de trainingen, Kim kruipt in de rol van procesbegeleider voor het organisatorische stuk. Hoe zien de leerlijnen van Self eruit? Kim en Sjaak leggen het aan je uit!

Leerlijnen bij Self
Wat is een leerlijn? Sjaak: “Een leerlijn is een ondersteuningsstructuur voor onze zorgprofessionals. Het helpt op zowel de proces- als op de inhoudelijke kant. Een nieuw personeelslid bezit vaardigheden, maar heeft natuurlijk ook nog veel te leren. In deze ontwikkeling is het onze taak om een leerlijn op te stellen. Dat is deels maatwerk – toegespitst op deze collega, maar ook collectief in de organisatie in te zetten. Het is belangrijk dat we goed in beeld krijgen – en houden – wat onze collega’s moeten weten.”
Kim: “De orthopedagoog, de teamleiders en de operationeel directeur bespreken regelmatig wat onze zorgprofessionals nodig hebben in hun ontwikkeling. Onderdelen van de leerlijn bij Self zijn casuïstiekbesprekingen, intervisies, teamvergaderingen, maar ook (groeps)trainingen. Het is daarnaast ook mogelijk om opleidingen te volgen om binnen de organisatie een andere rol te vervullen.
Sjaak: “Naast de waardevolle informatie van onze collega’s waarmee we een training vormgeven, gieten we altijd ons eigen Self-sausje over de trainingsinhoud. Hierbij moet je denken aan de belangrijke elementen uit onze visie en methodische aanpak.”

Flexibiliteit
Kim: “Onze leerlijnen zijn niet in beton gegoten. We gaan flexibel om met ons trainingsaanbod door goed te luisteren naar de actuele vraag van onze collega’s. Als er vanuit de reflectie van een collega behoefte is aan andere kennis en vaardigheden, voegen we dat toe aan de trainingen. Self is een jonge en wendbare organisatie die zichzelf constant reflecteert. Practise what you preach!”Sjaak: “Vorig jaar waren er zestig collega’s bij de teamdag, volgende maand zijn dat er honderdtien. Het wordt een steeds grotere uitdaging om iedereen mee te nemen in de visie en de methodische uitgangspunten van Self. Daarnaast heeft 80% van ons personeel veel ervaring in groepsbegeleiding. Terwijl het vak van een ambulante begeleider ook om andere vaardigheden en kwaliteiten vraagt, waardoor het neerzetten van leerlijnen erg belangrijk is. Ik vind het fantastisch om al onze jonge collega’s te helpen om nóg beter te worden in hun vak. Ik voel me als een vis in het water.”
Kim: “Inmiddels mag ik voor meer dan veertien teams een planning maken. Dat is een behoorlijke planning, maar een hele mooie uitdaging! “

Elkaar aanvullen
Sjaak raakte als oudste – en meest ervaren zorgprofessional van het team – drie jaar geleden betrokken bij Self om de methodische kant van Self verder uit te bouwen en te borgen. Sjaak: “Ik vertegenwoordigde toen de ambulante kennis, ik schreef mee aan verschillende leerprogramma’s bij een vorige werkgever en gaf les. Kim is anderhalf jaar geleden aangesloten om de proces-en planningskant van de leerlijn aan te pakken. Een goede planning maken is een grote kwaliteit, zeker nu we zoveel teams hebben. Ik ben niet zo’n goede planner en Kim heeft misschien nu nog niet de inhoudelijke kennis. We passen dan ook heel erg goed bij elkaar en zitten elkaar nooit in de weg. Dan maakt het niet uit of je jong of – net als ik – iets ouder bent.”
Kim: “Ik kijk door een andere bril naar wat de organisatie nodig heeft en onze samenwerking is van nature een samensmelting.”

Interesse in de aanpak van Kim en Sjaak, heb je een zorgvraag of wil jij aan de slag bij Self? Neem contact met ons op!

 

Close
Go top