Exit

Ralf van Oudheusden is Self’er van het eerste uur en een belangrijke steunpilaar voor de organisatie. Door middel van interne trainingen zorgt hij ervoor dat Self’ers goed weten waar Self voor staat. Dat is belangrijk én een uitdaging, want Self groeit door. Hoe pakt hij dit aan? Ralf vertelt je er graag over.

Ralf is ongeveer vier geleden bij Self gestart en in die jaren is er veel gebeurd: de organisatie is flink gegroeid en heeft zich ontwikkeld tot een steeds professionelere zorgorganisatie. Ralf: “We zijn elke dag bezig met het verbeteren van de kwaliteit van zorg voor de groep die het zo hard nodig heeft: jongeren en hun systemen met hoogcomplexe zorgvraag. Deze ambitie is al vanaf de start van mijn carrière bij Self voelbaar en geeft mij veel energie. Self streeft er net als vier jaar geleden nog steeds elke dag naar om klanten te helpen vanuit de context waarin ze leven. Denk dan aan het gezin, (bij)baan, de sportvereniging en de school.”

Behoefte van cliënten én medewerkers
Ralf: “We zijn steeds beter geworden in het kritisch analyseren van onze zorgkwaliteit. Waar we vier jaar geleden vooral goed keken naar de behoefte van cliënten, hebben we dat ook intern doorontwikkeld. Zo kijken we nu ook veel beter naar wat Self’ers willen. Hoe kunnen we ze blijven prikkelen en boeien? Een paar jaar geleden zaten we nog met een paar man op kantoor, nu zijn we uitgegroeid tot een organisatie met 140 medewerkers. Dat heeft ervoor gezorgd dat we bewust in kleine regioteams samenwerken om de medewerkers goed te kunnen blijven zien en faciliteren op hun wensen en behoeften. Waardoor zij dat ook weer voor onze cliënten en hun systemen kunnen doen.”

Leerlijn
Ralf: “Self’ers zijn doeners, maar het is belangrijk dat zorgprofessionals ook kunnen uitzoomen en een casus van bovenaf kunnen bekijken en beoordelen. Het doel? De context en zorgbehoefte niet uit het oog verliezen en een ouder, mentor of een andere betrokkene goed kunnen informeren om hun verwachtingen én die van de klant op elkaar te blijven afstemmen. Samen de casus dragen, het individu en de context versterken met als doel om als zorgprofessional uiteindelijk cliënten weer succesvol los te kunnen laten.”

Een belangrijke tool om de kwaliteit van zorg blijvend te verbeteren en alle Self’ers op één lijn te houden is “de leerlijn. Ralf: “In 2023 zijn we bijvoorbeeld gestart met het inzetten van interne trainingen gericht op visie en methodiek voor al onze teams. Via deze trainingen worden de teams op een interactieve, creatieve en activerende manier uitgedaagd en geprikkeld. Op deze manier brengen we onze kernwaarden, missie en visie onder de aandacht zodat iedereen Self op de zelfde manier uit kan dragen.

Bevoorrecht
Naast Tilburg biedt Self inmiddels zorg in de regio’s Breda, Waalwijk en Den Bosch. Ralf heeft de uitdaging om de visie van Self breed uit te dragen binnen de organisatie.  Ralf: “Ik voel me bevoorrecht om als vast gezicht van Self, door middel van trainingen onze visie op verschillende locaties uit te dragen en Self’ers met elkaar te verbinden. Daarbij is er een grote bereidheid om binnen een lerende organisatie zelf óók te willen leren. Dit zag je terug tijdens de teamdag. Bij álle Self’ers zag je die dag verbinding vanuit de activering. “Supermooi om te zien en een kroon op ons werk.”

Interesse in de aanpak van Ralf, heb je een zorgvraag of wil jij aan de slag bij Self? Neem contact met ons op.

Close
Go top