Exit

Self verwacht dat haar medewerkers met een open blik naar een casus kunnen kijken. Zorg moet namelijk niet alleen gericht zijn op het individu, maar ook op zijn of haar omgeving. Om collega’s hiervoor te laten oefenen is de training ‘de context’ ontwikkeld. Initiator en Self’er Ralf van Oudheusden vertelt je graag meer over deze training!

Ralf: “Het is belangrijk dat een medewerker goed in contact is én blijft met de context. Denk hierbij aan het contact met de ouders of verzorgers, andere familieleden, leraren op school of trainers van sportverenigingen. Om dit bij collega’s top-of-mind te houden, zijn collega’s uitgenodigd voor de training ‘De Context’.”

Activeren, maar ook vertragen
Om met de visie van Self aan de slag te gaan, was de gymzaal van Self – net als bij de eerste training – een perfecte locatie. Ralf: “Op deze plek komen onze teams snel tot activering en zijn we vanuit het ervarendleren, gaan reflecteren op het thema ‘context’. Een actieve deelname werd afgewisseld met het vertragen van het proces waarbij continu werd gecheckt of de context voldoende was geïnformeerd.”

Deze training leidt tot nieuwe inzichten, het aanscherpen van behandelkeuzes en uiteindelijk tot meer bewustwording. Dit zijn de conclusies:

  • Self’ers komen snel tot activering met de klant
  • De valkuil: de focus is soms niet breed genoeg, waarbij wordt vergeten om de context te informeren
  • Door bewust te vertragen en met ‘een helicopterview’ de analyse te maken vanuit de contextuele benadering, kijken wat er voor de casus nodig is.
  • Daarna pas weer doorpakken in ‘het doen én de actie’.

Een parcours vol bewustwording
Bovengenoemde kwam erg mooi tot uiting tijdens de leerzame werkvorm: ‘blind vertrouwen’ Ralf: “We hebben de verschillende fases van een klantreis metaforisch nagebootst door een parcours te bouwen in onze gymzaal. We begonnen het parcours met de situatie ‘hoge stress’. We hebben een plek ingericht met veel obstakels. Hierbij was de grote afstand tussen de Self’er, die de geblinddoekte collega door de ruimte moest leiden, heel groot. De situatie ‘zelfredzaamheid neemt toe’ hebben we nagebootst door het parcours verderop makkelijker te maken. In deze fase van de klantreis neem het vertrouwen van de klant in zichzelf toe. Waarbij doelen behaald en gevierd worden en de mate van hulpverlening terugloopt.”

Close
Go top