Exit

Om de instroom van nieuwe zorgkanjers goed te regelen, is Self’er Sen Aerts naast ambulant begeleider en teamleider ook actief als recruiter. Wat houdt deze functie in en waar liggen de uitdagingen?

Noodzaak recruitment
Als teamleider kreeg Sen steeds meer mee van het beleid en de organisatiekant van Self. Sen: “Samen met andere teamleiders kwam ik erachter dat ons wervings- en selectieproces niet optimaal was ingericht. Het kostte te veel tijd en energie om elkaar op de hoogte houden van ontwikkelingen op het gebied van werving en selectie. We wisten van elkaar bijvoorbeeld niet of iemand al met potentiële collega’s had gesproken en iedere teamleider had daarnaast een eigen wervingsaanpak.”

Snel handelen voor de perfecte match
In een tijd van krapte op de arbeidsmarkt is het nóg belangrijker om als zorgorganisatie snel te handelen. Sen: “Om goed personeel aan te trekken – in een tijd waarbij het niet vanzelfsprekend is dat nieuw, goed personeel zich uit zichzelf aandient – is het van belang om snel in actie te komen. Bij een inkomende mail van een kandidaat probeer ik vrijwel meteen te reageren. Vaak bel ik in de auto, onderweg naar een cliënt. Omdat ik het leuk vind om snel te handelen en er ook goed in ben, heb ik de nevenfunctie als recruiter naar me toegetrokken. Het is te gek om veel te schakelen met onze klantadviseurs om tot de perfecte match te komen tussen onze klanten en zorgprofessionals. Daarnaast is het belangrijk om continu in contact te zijn met de teamleiders van de verschillende regio’s. Op die manier blijf ik goed op de hoogte van de behoeftes van de verschillende teams met betrekking tot nieuw zorgpersoneel.”

Belangrijkste eigenschappen
Sen: “Mijn eigen ervaring als ambulant begeleider bij Self helpt mij om nieuw personeel te screenen en voel ik goed aan of ze bij Self passen. Het is belangrijk dat nieuwe collega’s goed om kunnen gaan met onze doelgroep. Hier probeer ik natuurlijk al op te selecteren vanuit de cv’s, motivatiebrieven en eventuele eerste gesprekken. De doelgroep waar we voor werken valt vaak onder hoogcomplexe zorg, waarvoor technische kennis en specialistisch handelen vereist is. Sterk in je schoenen staan, een open houding en communicatief zijn belangrijke eigenschappen die iemand moet hebben om als ambulant begeleider bij Self aan de slag te gaan. Daarnaast is het ook fijn als iemand goed weet hoe je contact maakt met deze doelgroep. Dát en een relatie opbouwen met klanten zijn de belangrijkste – maar ook moeilijkste – vaardigheden van het vak!”

Interesse in een baan bij Self of wil jij meer tips en inzichten krijgen? Neem contact met ons!

Close
Go top