Exit

Jongeren die schelden, smijten of ruzie maken? En eigenlijk liever níet in de schoolbanken zitten? Dat schrikt het team van Self niet af. Op diverse scholen werken de mannen van Self nauw samen met het onderwijspersoneel om ongewenst gedrag te voorkomen. Self’er Menno geeft ons een inkijkje.

Gedragsontwikkeling
Thuis, tijdens de bijbaan of op school: de jongeren bij Self worden zelfs tot ín de klas begeleid door onze teamleden. Voor leerlingen van verschillende niveaus – én voor hun leerkrachten – ontstaat er zo een onderwijssituatie die wél werkt. Menno: “Wij – Self’ers Norris, Arjen en ikzelf – hebben ervaring hoe om te gaan met ongewenst gedrag van jongeren. Vanuit de specifieke situatie van onze jongeren, onderzoeken we wat er aan begeleiding nodig is. We kijken naar alle onderdelen in het leven van een cliënt, dus ook hoe hij of zij zich gedraagt in de klas. Daarbij nemen we de leerkracht mee in wat we doen en waarom we dat doen. In plaats van dat ze van school worden gestuurd, willen we jongeren vaardigheden leren en ervoor zorgen dat ze in de klas blijven.”

Onvoorwaardelijk
Bij deze vorm van begeleiding focust Self op de relatie: we zorgen ervoor dat we er onvoorwaardelijk zijn en bieden betrouwbaarheid. Menno: “Onze begeleiding wordt ook voortgezet in de klas. Dat betekent ook dat we soms aanwezig zijn tijdens lesuren. Om te voorkomen dat cliënten ongewenst gedrag vertonen op school en daardoor naar huis worden gestuurd, halen we de jongeren bij de eerste – vaak non-verbale – signalen uit de klas. We gaan het gesprek aan en vragen wat ze nodig hebben of wat er aan de hand is, zodat ze hun concentratie weer kunnen herpakken.”

Transfer naar huis
Het team van Self maakt vanuit de schoolsituatie de transfer naar de thuissituatie. Het gedrag in de klas is vaak goed te verklaren wanneer je op de hoogte bent van wat er thuis afspeelt. Menno: “Wij zijn er om een totaalbeeld te krijgen van jongeren en te weten waar bepaald gedrag vandaan komt. Deze informatie spelen we door aan de school, waardoor het onderwijspersoneel meer begrip krijgt voor deze jongeren. Het is fantastisch om te zien dat het vertrouwen van jongeren groeit tijdens het begeleidingstraject. Waar ze eerst wegkeken of een grote mond hadden, zeggen ze na ons traject alle leraren netjes gedag. Je moet ze vertrouwen geven.”

Wil je meer weten over dit project of heb je interesse in een kennismaking? Neem dan contact op via info@selfdoenwatwerkt.nl.

 

Close
Go top