Exit

Self pakt eigenaarschap bij iedere zorgvraag die binnenkomt. Dat komt omdat wij onvoorwaardelijk geloven in de talenten, kansen en mogelijkheden van de jongeren die bij ons aankloppen. Als eerste zorgbemiddelaar bij Self drukte Thijs Lemmens al in een vroege fase zijn stempel op onze werkwijze bij een intake. Door de uitbreidingen naar Waalwijk, Breda en ’s Hertogenbosch kijkt Self meer regio-gebonden naar verschillende casussen. Hoe werkt dat? In gesprek met Self’er Thijs.

Van eerste contact tot start traject
Allereerst, hoe ziet het intakeproces bij Self eruit? Thijs: “Wij krijgen een mail of een telefoontje van iemand – of via een familielid of vriend van de betreffende persoon – met een zorgvraag. De collega die op die dag verantwoordelijk is voor het beantwoorden van de mailbox of telefoon, neemt de vraag in behandeling. We streven ernaar om binnen 24 uur een antwoord te geven en binnen twee weken moet er een intakegesprek gepland staan. De intake vindt vervolgens altijd fysiek plaats. Bij voorkeur thuis, zodat we zicht krijgen op het systeem en de context. Onze basisregel: het opbouwen van een relatie – zeker aan het begin – lukt niet digitaal of per telefoon.”

Een klik tussen cliënt en begeleider
Bij het eerste contact kijken we naar een aantal zaken, zoals de inhoud van de zorgvraag, match met een begeleider en het systeem van de cliënt. “We stellen cliënten de vraag wat voor type begeleider ze graag aan hun zijde zien. Op basis van ons onderbuikgevoel – noem het ons eigen zorgkompas – hakken we knopen door bij het vinden van de perfecte match tussen cliënt en ambulant begeleider. Om dit verder te professionaliseren, werken we aan een tool om tot goede matches te komen. Daarvoor is het belangrijk om verschillende profielschetsen uit te werken. Bij een kleiner team heb je een goed beeld van de eigenschappen en sterke punten van collega’s. Dat gaat niet nu niet meer, omdat Self sterk groeit. Als we een goede profielschets hebben geformuleerd van een cliënt, zoeken onze teamleiders de juiste begeleider bij de betreffende case. Daarbij verkiezen we een goede match altijd boven wachttijd.”

Wachttijden en overbruggingszorg
Zorg is niet iets waar je lang op moet wachten. “Onze wachttijden zijn niet lang. Self doet wat werkt: daarom lukt het ons om altijd een oplossing te vinden en het proces zo snel mogelijk te laten verlopen. Vanaf het moment van intake kunnen we de start van de zorg tot op heden altijd toezeggen.” De actuele wachttijden van ons zorgaanbod vind je hier. “Wanneer er wachttijden zijn bij andere zorgorganisaties (red. wanneer een client bijvoorbeeld intern moeten worden geplaatst) bieden we overbruggingszorg aan. Op deze manier wordt een client altijd geholpen.”

Interesse in de aanpak bij onze intake, heb je een zorgvraag of wil jij aan de slag bij Self? Neem dan contact op via info@selfdoenwatwerkt.nl.

Close
Go top