Exit

Wethouder Rolph Dols: ‘Mensen in de zorg staan vaak nuchter in het leven’

“Jullie hebben zelfs een overhemd aangetrokken”, constateert wethouder Rolph Dols (zorg, welzijn, gezondheid en sport) lachend tijdens zijn bezoek aan zorgkantoor Self. Het zorgteam verwelkomt de wethouder en zijn team in het Bank15-gebouw om ze bij te praten over hun specialistische aanpak voor jongeren en jongvolwassenen die het zonder ondersteuning niet zelf redden.

Dols: ‘Als wethouder met zorg, welzijn, gezondheid en sport in mijn portefeuille, heb ik een ontzettend breed portfolio: van sportevenement tot de sociale veerkracht vergroten en alles daartussenin. Als je ziet uit hoeveel partijen het zorglandschap in Tilburg bestaat – en als ik echt wil begrijpen wat zij allemaal doen – dan moet ik eropuit. Dat vind ik ook belangrijk. Het kost misschien veel tijd, maar je komt wel veel verschillende mensen tegen.’

Dat is de reden dat wethouder Dols aanschuift bij Self voor een werkbezoek. Het achtkoppige team krijgt uitgebreid de tijd om hun eigen manier van werken toe te lichten om tot succesvolle verandering te komen in het leven van de persoon die hulp nodig heeft. Wethouder Dols: ‘Wat ik vaak zie in het veld, ook hier aan tafel, zijn de specifieke karaktereigenschappen die bij zorgverleners horen: het is vaak een uitgebalanceerd type. Je moet nuchter in het leven staan en je werk serieus nemen als zorgverlener. Ik heb begrip en veel waardering voor jullie werk. Je loopt tegen veel dingen aan. Toch zorgen jullie ervoor dat je een eigen kick of energie haalt uit het werk, dat is heel belangrijk.’

Stoerder, rauwer en ruiger
Bas (Self): ‘Een werkbezoek van een wethouder is voor ons ook nieuw.’ Tijdens de bijeenkomst kiezen de mannen van het zorgkantoor er dan ook voor om niet alléén succesverhalen te delen, maar ook de ‘screw ups’ die ze tijdens het opzetten van een startup zijn tegengekomen te benoemen. De conclusie van Self? Opgeleide mannen in de zorg voegen iets toe aan het huidige zorglandschap van Tilburg. Bas: ‘Ons team bestaat uit mannen. We zijn net iets rauwer, stoerder en ruiger. Onze cliënten hebben soms flinke problemen en met de jongens die aan deze tafel zitten kun je echt resultaat behalen.’

‘Je moet er altijd zijn’
Self biedt zorg op maat, in verbinding met de eigen omgeving en vanuit de eigen kracht van de persoon met een zorgvraag. Menno (medewerker Self): ‘Hoe langer je in zo’n casus zit, hoe meer contact je krijgt met de cliënt. Een van onze pijlers is fysieke aanwezigheid. Bij een beschikking van 4 uur, zijn wij ook minimaal 3,5 uur aanwezig. Wij komen niet uit de ambulante sector, dat maakt onze werkwijze net iets anders.’
Bas: ‘De cliënt denkt vaak: ‘als ik de grenzen over ga, dan is de hulp weg.’ Dat is het patroon dat hij gewend is, daar willen wij dus het verschil maken. We blijven, ook al krijgen we te maken met agressie, no-show ‘ je staat voor de deur maar hij is er niet’ of andere uitdagingen. Je moet er zijn, alleen dat doet ertoe. Uiteraard mag iedere medewerker daar ook zijn grenzen in aangeven.’

‘Kracht van Self’
Sander (Self): ‘De ambulante wereld doet in principe niet aan feestdagen, weekenden of ná 5 uur: wij zien dat dus ook nét even anders. Met een van mijn cliënten kook ik regelmatig, dat gebeurt rond etenstijd – niet ’s ochtends om elf uur. We zijn uit de intramurale zorg gestapt, dus zijn we gewend om onregelmatig te werken. We passen onze werktijden aan op de cliëntvraag.’
Bas: ‘Er is weinig wat niet kan. De zorgvraag die op dat moment speelt, is leidend. Het is heel fijn dat we nu een contract aan zijn gegaan met de gemeente: we gaan niet langer alleen aan de slag als onderaannemer, maar ook hoofdaannemer. Je wilt op je eigen benen staan. We willen investeren in jongeren. Koffie drinken voor de gezelligheid: dat doen wij niet. Het is niet lullen én poetsen, maar vooral poetsen. Het gaat om de vraag: wat heeft de cliënt nodig?’
Rik (Self): ‘Maar dan wel op de manier zoals wij onze zorg willen uitoefenen. Dat is de kracht van Self: vandaag bellen, betekent vaak morgen een intake. Jonge cliënten zitten niet lang te wachten op hulp.’
Wethouder Dols vult aan: ‘Zorgbedrijven als Self houden ons dan ook vaak een spiegel voor. We willen samen reflecteren en groeien. En het gaat om de cliënt.’

Teamuitbreiding
De wethouder wil nog één ding weten: komen er geen vrouwen in het team? Bas: ‘Misschien wel, er zijn natuurlijk ook cliënten die graag door een vrouw begeleid willen worden. Maar het gaat ons niet om mannelijke of vrouwelijke teamleden, maar om tegen de zorgwereld aanschoppen en het gesprek op gang houden. Je moet langzaam groeien en kwaliteit blijven leveren. Dat is het belangrijkste.’

Close
Go top