Exit

Om ervoor te zorgen dat de teams van Self kunnen focussen op het aanbieden van kwalitatieve zorg, zijn de werkzaamheden van onze backoffice essentieel. Self’ers en backoffice-medewerkers Kim, Lette en Tim vormen de ruggengraat van onze organisatie. Wat doen zij om Self goed draaiende te houden?

Lette is recent gestart bij Self als staffunctionaris beleid & innovatie. Lette: “Mijn belangrijkste reden om bij Self te solliciteren? Het is een kleine organisatie met groeiambities. Er is ruimte voor verandering en er wordt samengewerkt aan de ambities van Self. De eerste indruk is goed, want de organisatie staat open voor ideeën. Daarnaast is het voor een nieuweling als ik makkelijk om snel te schakelen, omdat de lijntjes kort zijn.” Naast Lette, maken Tim en Kim deel uit van het backofficeteam. Kim: “Mijn functie is coördinator kwaliteit. Alle interne processen bij Self coördineer ik, daarbij moet je denken aan het kwaliteitsmanagementsysteem, zorgadministratie, personeelszaken, interne audits en nog veel meer.” Tim: “Als financieel controller houd ik mij bezig met innovatie, data, controle, verantwoording en transparantie. Met de data kunnen we inzicht en sturing geven aan hulpverleners, directie en de zorgadministratie.

Vernieuwen, verbeteren en doen wat werkt
De kwaliteit van de zorg valt of staat bij goed georganiseerdere systemen en procedures. Lette: “Op dit moment zijn we bezig met het optimaliseren van het kwaliteitsmanagementsysteem en het opstarten van een Self jongerenraad.
Kim: “We pakken verbeterpunten op die uit audits, de feedback van klanten en stakeholders én ons medewerkerstevredenheidsonderzoek voortkomen. Daarbij stellen we onszelf altijd de vraag: op welke gebieden is er ruimte voor optimalisatie en efficiëntie? Dit komt niet alleen terug in de systemen en procedures, maar integreren we ook in de leerlijn binnen Self.
Lette oriënteert zich daarnaast op externe kansen. Lette: “Ik ga regelmatig de deur uit, op zoek naar externe kansen en ontwikkelingen, zoals projecten waar Self zich bij aan zou kunnen sluiten of kansen om samen te werken met andere partijen.”

Uitdagingen
Kim: “Door de groei van Self maken we een grote professionaliseringsslag als het gaat om de organisatie van de backoffice. Professionalisering vraagt om controle, het vastleggen van procedures en een manier om te monitoren of we als organisatie nog op schema lopen, zonder de identiteit van Self te kort te doen. We houden vast houden vast aan onze kernwaarden, zoals vertrouwen en verbinding. Voor het opstellen van nieuwe richtlijnen en procedures halen we zoveel mogelijk input van medewerkers uit de hele organisatie, zoals teamleiders en ambulant begeleiders. We weten goed wat er op de werkvloer speelt, omdat er bij Self een hele open werksfeer heerst. Het is een uitdaging om dat te bewaken, aangezien we ook groeien in andere regio’s.”
Lette: ”Wij weten medewerkers makkelijk te vinden en andersom geldt hetzelfde. Bij mijn sollicitatie werd al meteen duidelijk dat nieuwe richtlijnen en procedures in samenwerking worden opgesteld.”
Kim: “We maken bewust de keuze om niet in aparte kantoorruimtes te zitten. We zitten niet op eilandjes”.

Faciliteren
Kim: “Indirect zijn we altijd aan het werk voor de klant”.
Lette: “We ontlasten onze hulpverleners, zodat dat zij niet lang rondlopen met een vraag, die ze beter aan ons kunnen stellen. De hulpverlener moet zijn tijd volledig besteden aan zorg: dat is het doel van het backofficeteam!”

Wil je meer weten over de backoffice bij Self? Of wil je in contact komen met Kim, Lette en Tim? Neem dan contact op via: info@selfdoenwatwerkt.nl.

Close
Go top